Followers

Monday, August 17, 2009

3M-Mari Menjahit Manik


Al kisahnya.....post ini sepatutnya dientrikan beberapa minggu yg lepas...about 3 weeks ago lah. 18th July 2009, Saturday, kelas menjahit aku telah menganjurkan kelas jahitan manik. Cramp jugak lah tengkuk aku ni cos kelas dibuat sepanjang hari dari pukul 10 am til 6 pm....mau tidaknya, bontotku dilabuhkan di atas kerusi yang keras, sambil leher yang jinjang ini membongkok sepanjang hari sebab memfokus kepada aktiviti yang sememangnya aku minat semenjak aku kemaruk bermain patung Barbie dolu-dolu....hmm tanpa menghabiskan huruf huruf yg ada di keyboard ini, marilah kita lihat hasilnya.....




Beginilah keadaan kelas di hari itu, participants untuk batch kali ini cuma dalam 6 orang, those yang ambik same package jahitan dengan aku. Kami cuma perlu membawa diri...perkakas semua dibekalkan, jarum, benang, manik, kain, pen, kertas dan sebagainya...





Kelas ini cuma mengajar basic jahitan manik...nanti kalau sudah pandai, nah pandai pandai lah design ikut kreativiti masing masing...kena pandai pilih and gabung warna manik jugak...barulah hasilnya VOGUE!



yang ini piramid konon, selalu dijahit di bahagian lengan baju kurung/kebaya



ini ntahlah...aku panggil buah ceri...pilihan warna aku tu memang cam kelly ng



yang ni aku panggil ular sawa, yg ni rumit sikit, tapi golongan macik macik suka design yang ni



yang ni apa pintal ntah namannya, yang ni standard, byk baju org mesti ada desing ni, senang jak ni, kejap jak sudah siap



yang ni pun aku udah lupa namanya, tapi yang ni macam ikat ikat tali zaman pengakap dulu kan



yang ni bunga, ntah bunga apa, favourite amoi ni



after belajar all the basics, barulah boleh biat design sendiri....yang ni aku tidak siapkan lagi, malas cos yang ni senang jak ni...aku mau belajar yg lagi rumit dan heavy designs





psst....fyi, kak itok ada belikan aku kain hari tu untuk aku belajar jahit baju kurung pesak gantung, murah jak RM30...tapi bila udah siap macam chantek lah pulak...so sekarang ni iI'm in the midst of memanik kan baju tersebut...kalau de vas, baju raya lah jawabnya...nanti kalau udah siap, HASILNYA????...haruslah diblogkan...so nantikan kemunculannya...COMING SOON!!!





4 comments:

  1. wahhhhh santiknyaaa.....pandainya ko deqqqqqqqq

    ReplyDelete
  2. Syabassss....... nanti bagi tengok lah gambar baju yg dah siap k.... mesti lawa!!!! ^_^

    ReplyDelete
  3. ade x jual buku panduan jahit manik?? kat mane nk dptkannye?? bleh x emailkan kat ruby_boy07@yahoo.com
    * kalo ade design2 nk jahit manik leh x emailkan kat sya..nk belajar la buat...

    ReplyDelete