Followers

Wednesday, July 14, 2010

My Euro Trip Adventure-Madrid Part III

 17th June 2010, Thursday


OLA from Madrid….hari ni apa plan? We are going to Alcala De Henares, one of the UNESCO world heritage sites. As usual, kami breakfast cappuccino di hostel, bertemankan stok makanan yang dibeli di supermarket semalam. Hari ni wardrobe arrangement kira pass! Cuaca di Madrid pun ok. Keluar dari hostel kami nampak banyak kedai kedai sudah bersedia untuk menerima pelanggan. Maka dengan itu, sempat jugak kami ni bershopping dulu di sekitar Calle Carretas. Hmmm lumayan jugak, siap beli baju, belt, accesories, perfume...pukul berapalah mau bertolak ni?


inilah keadaan di bawah hostel kami, tempat bershopingan


shopping shopping terus dapat hadiah belated, hairband from zara



Hari ni aktiviti relax sedikit. Kami akan ke kawasan luar bandar, dengan menaiki train ke sub urb yang mengambik masa lebih kurang dalam 45 minit. Setibanya di Alcala de Henares, suasana sunyi sepi, dan kelihatan penduduk sini pun tenang tenang jak, tidak seperti kehidupan orang di Kota . Kali ni memang takut salah tempat lagi tapi, as soon as we see this building, aku yakin kami berada di tempat yang betul.

hati gumbira mau naik tren, besh besh!


Palacio Laredo ni pada asalnya merupakan tempat kediaman si Laredo ni, then sekarang ni pulak dijadikan muzium.



Tempat ni memang sunyi, nampak kedai kedai €2, tapi tidak menarik pun. Apa yang menarik perhatian kami sekarang ialah MAKAN! Chet, nama saja backpackers, tapi asal jalan sikit asyik mau memerut saja. Dui na, ternampak satu restoran, macam kedai arab arab jak ni. Masuk and serbu jak la, hmmm terpaksa order kebab lagi, but this time with NASIK !


menyubuk mau mencari makan


 The Restaurant



Lauk ku



Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut suka hati, kami pun sambung la sight seeing kami. Kalau tgk di internet, this place memang amazing, and full with tourist attractions. However, memang difficult to find info about this place, as most of it is in Spanish. So not much preparation and study done by us, so mana mana bangunan yang kami rasa cantik tu kami ambik gambar jak la. Lagi pun, there’s no map or proper signboard here


 the 1st garden we saw


 Beaterio de Clarisas de San Diego


 Domes of Santa Maria la Mayor, and if u noticed, sini banyak burung bangau especially di atas bangunan, itu adalah hak cipta terpelihara diorang ok, and it is the symbol of Alcala de Henares


Santa Maria la Mayor Church


 San Nicolas de Tolentino


 cafes



Apa apa hal pun, yang penting sempat jugak sampai ke sini, University of Alcala. One of the oldest university in Europe . Not much things to do here as kami memang betul betul have no idea how to explore this place walaupun sebenarnya tempat ni ada byk attractions yang menarik. Tambahan pula, most of the shops here akan tutup pada waktu tengahari, and so we decided to return to Sol and buat activity shopping di sana weehoooo..

facade of the old alcala university


 Cloister of Alcala de Henares University


 ambikmu, pen bulu giant


bunga bungaan yang menjadi jadi di depan University od Alcala


Setibanya di Sol, cuaca memang cantik. Tidak panas dan tidak sejuk. Kami berjalan di sekitar Calle del Carmen dan Calle de la Montera untuk mencari souvenirs, sesi ambik gambar, dan di sini aku and apy telah membeli troley bag dengan harga €19 sahaja. Comel ada cow print lagi, maklumlah, kami ni backpackers kalau bergerak tu kenalah pantas, lagi pun beg aku ni sudah mengandung disebabkan barang shoppingan di Madrid yg membuak buak. Dan di sini, kami sempat lepak, minum minum, sambil melihat persekitaran dan gelagat orang sambil didendangkan lagu lagu yang dimainkan oleh accordian. Ishhh so europe , memang inilah experience yang ku cari cari.


 House of the Post Office and the Statue of Charles III


 Banco Bilbao


 untuk tontonan sahaja


 rilek rilek di Europe ehe


 calle de carmen yg akan bersambung ke Gran Via


nice mural, looks real


El Corte Ingles, famous departmental store


Balik hostel untuk tinggalkan barang belian hari ni, and freshen up a bit. Mau ke mana lagi ni? Destinasi seterusnya adalah…..Plaza de Toros de Las Ventas. The home of bullfighting. Pada asalnya, memang la ada keinginan untuk watch the bullfight, but then tgk dalam internet byk yang fully book, lagi pun selalunya match diadakan on weekends only. Siap bergambar, kami berehat sebentar menghirup udara petang. Hmmmm petang lah sangat, jam 9pm sudah ni. Perut lapar, mujur ada AJK makanan. Leleng mengeluarkan roti kebab kosong yg ditapau dari Alcala de Henares tadi. Lebihan daripada set menu aku dan beeps. Roti kosong pun jadik la…makan berebut pulak tu walaupun hanya roti kosong yang tawar dan liat.



Plaza de Toros de Las Ventas






ada gaya matador??



Rasanya we had enuff of Madrid for today, tapi ada satu assignment yang perlu disiapkan. Yakni, Massimo kiriman si kak itok. Lantas, kami pun beredar from Ventas to Colon untuk cari butik ni. Cari punya cari, akhirnya ketemu jugak di sekitar Calle de Serrano. Rupanya sini sarang butik terkemuka seperti Salvatore Ferragamo, Max Mara, Zegna, Cortefiel. Tapi apakan daya, tgk tgk kedai sudah tutup. Kau ingat sekarang ni jam berapa??? 10pm sudah, almaklumlah, di sini jam 9pm masih terang, ingatkan jam 6pm. Lagi pun, kedai di sini tutup awal. Orang spain ni pemalas!! hahahah...terpaksa postponed besok....


Baliklah kami ke hostel, aku dengan perasaan gundah sebab tidak dapatkan sehelai baju utk my kak itok. T shirt si papito pun hampir terlupa. Asyik terjumpa T shirt comel warna merah motif lembu, tapi layak kah papito ku yg berkulit kacukan negro itu menyarungkan baju merah menyala tu? Hmmm makan malam terpaksa kami skip cos masing masing battery sudah weak. Rasanya 2 keping roti kebab yang keras dan liat tadi sudah cukup untuk menjadi alas perut kami berempat. Ucapan “happy birthday” dilaungkan sebelum tidur kepada 2 backpackers yang menyambut hari kelahiran pada 18th. Nampak gaya , besok awal pagi kena shopping di Massimo.



Tapi macam mana ni???? Besok mau pergi PORTUGAL....sempatkah??

2 comments:

  1. hai mek cha
    njoy ur holiday...


    pinky gurl

    ReplyDelete
  2. ke Portugal tu sempat... asalkan jangan tersalah departure gate jak nak.... hehe

    ReplyDelete